Een deel van de uitdaging van deze passages is dat hun taal dubbelzinnig is. De zinnen "hij was niet" en "God nam hem weg" hebben velen doen geloven dat Henoch van planeet aarde werd weggenomen en naar de hemel werd gebracht. Bovendien wordt zijn dood niet in de passage genoemd, en de apostel Paulus schreef dat "… Henoch [werd] weggenomen, opdat hij de dood niet zou zien…" (Hebreeën 11:5). Het verhaal van Henoch vertelt ons echter nergens waar hij werd heengebracht, en het bevestigt nergens dat hij niet stierf.

Wat Elia betreft moeten we onthouden dat de Bijbel spreekt over drie hemelen: de lucht boven ons waar vogels vliegen en wolken bewegen; de ruimte daarboven, die we kennen als de ruimte; en, ten slotte, wat Paulus "de derde hemel" noemde, de spirituele dimensie waarin God woont (2 Korinthe 12:2). Wanneer de Bijbel het heeft o over ‘hemel’, moeten we deze drie verschillende plaatsen in gedachten houden en de context laten onthullen welke van toepassing is op de passage. Dus wanneer 2 Koningen 2:11 zegt dat "… Zo voer Elia in een storm naar de hemel", is de locatie van zijn wagenrit niet meteen duidelijk.

Dit brengt ons terug bij de hoofdvraag: Zijn Henoch en Elia in de hemel? Dat wil zeggen, verblijven Henoch en Elia nu in de derde hemel, in de aanwezigheid van God en Zijn engelen?

De details van wat er met Henoch en Elia na hun verdwijning gebeurde, vormen een groter onderwerp dan we in dit korte artikel kunnen behandelen, maar de kwestie van hun dood is eigenlijk heel eenvoudig en het antwoord houdt verband met een fundamenteel principe dat van vitaal belang is voor iedereen die de Bijbel probeert te begrijpen: gebruik duidelijke Schriftgedeelten om Schriftgedeelten uit te leggen die dubbelzinnig lijken.

 

De weg van alle vlees

Zeker, de verhalen van Henoch en Elia hebben dubbelzinnigheden die we moeten oplossen. Toch zijn er andere, heel duidelijke passages die veel gemakkelijker te begrijpen zijn – passages die ons niet in twijfel laten of Henoch en Elia wel of niet in leven zijn in de derde hemel.

Een van die passages werd uitgesproken door niemand minder dan de Zoon van God zelf. Jezus Christus is heel duidelijk, als hij zegt: "En niemand is opgevaren naar de hemel dan Hij Die uit de hemel neergedaald is, namelijk de Zoon des mensen, Die in de hemel is [moet zijn: ‘was’]" (Johannes 3:13).

En daar hebben we het, uit Jezus' eigen mond: Niemand is opgestegen naar de derde hemel, behalve Jezus Christus, de Zoon des Mensen en de Zoon van God. Hij is de enige mens die zowel de hemel als de aarde doorkruist heeft. Hij zei niet: ‘niemand behalve twee' of: 'niemand behalve Henoch en Elia'—Hij zei: niemand. En dat laat geen ruimte over voor deze twee figuren uit het Oude Testament.

In feite kunnen we nog verder gaan. We lezen over Henoch in Hebreeën 11  ̶  vaak het 'helden van het geloof'-hoofdstuk genoemd  ̶  en in vers 13 van datzelfde hoofdstuk wordt ons duidelijk verteld wat er met al deze helden van het geloof gebeurd is: "Deze allen zijn in het geloof gestorven. Zij hebben de vervulling van de beloften niet verkregen…."

Bij "Deze allen" zou ook Henoch horen, die slechts acht verzen eerder genoemd werd. In feite, natuurlijk zijn Henoch en Elia gestorven, want de Bijbel maakt duidelijk: "Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God" (Romeinen 3:23) en “Want het loon van de zonde is de dood…" (Romeinen 6:23; zie ook Ezechiël 18:4, 20).

Wat we ook mogen speculeren, deze duidelijke verzen stellen grenzen aan wat waar moet zijn: dat Henoch en Elia nu dood zijn en wachten op hun beloning, en niet in de hemel zijn. Iets anders beweren zou betekenen dat we het oneens zijn met de eigen woorden van Jezus Christus. Zoals we gezien hebben, verschaffen de ondubbelzinnige verzen van de Bijbel helderheid aan die welke we anders verkeerd zouden kunnen interpreteren en begrijpen. Voor dieper inzicht in Gods plan voor de mensheid na de dood kunt u gratis exemplaren aanvragen van de boekjes Wat gebeurt er als u sterft? en Uw uiteindelijke bestemming, of bezoek WerelvanMorgen.nl om ze online te lezen.