Dit is de vertaling van het Engelstalige artikel “No, You Are Not Stupid” door Phil Sena, verschenen in het Tomorrow’s World magazine van januari-februari 2025.

 

In plaats van u af te vragen of u intelligent bent, kunt u beter uitzoeken wat voor soort slimmerd u bent!

Heb u ooit van uzelf gedacht dat u minder intelligent was dan anderen? Hebben andere kinderen op school u ‘dom’ genoemd? Hoe voelde u zich daardoor wat betreft uw vermogen om te leren en als een goede leerling te worden beschouwd? En hebben die gevoelens u vervolgd tot in uw volwassenheid?

Ik ken iemand die in de eerste klas werd ‘achtergesteld’ en de rest van zijn schoolcarrière met het stigma leefde dat hij academisch ‘traag’ was. Ja, hij had moeite met lessen die gericht waren op lezen en schrijven. Maar ik verzeker u dat hij niet achterlijk was. Hij had bovengemiddelde artistieke vaardigheden en hij is nog steeds een van de meest creatieve mensen die ik ken. Hij was ook een uitstekende atleet die een ster in Amerikaans voetbal [rugby] werd en een van de snelste wedstrijdhardlopers van de school.

Misschien kent u zo iemand, of misschien lijkt dit wel op uw verhaal. Veel mensen worden, simpelweg omdat ze niet uitblinken in bepaalde vakken op school, bestempeld als ‘dom’ of ‘sloom’ en worden als minderwaardig beschouwd ten opzichte van andere ‘betere’ leerlingen.

Maar zijn ze echt ‘dommer’? Zijn ze werkelijk minderwaardig?

Of is het gewoon zo dat de meeste traditionele onderwijssystemen zich richten op een bepaalde aanpak van lezen, schrijven en rekenen? Hoe zit het met die leerlingen wier natuurlijke capaciteiten zich niet lenen voor succes op die gebieden? Wie – en wat – is echt ‘achterlijk’? De Bijbel zegt: “De HEERE geeft immers wijsheid,, uit Zijn mond komen kennis en inzicht” (Spreuken 2:6). Maar misschien heeft Hij die niet aan ieder van ons gegeven op de manier die onze leraren verwachtten.

 

EEN BREDERE KIJK

Dr. Kathy Koch is een pedagoog, auteur en motiverend spreker die gelooft dat iedereen slim is. Ze leert ook dat er een nieuwe definitie van wat ‘slim’ is nodig is. Hier is iets wat ze schreef in een boek getiteld 8 Great Smarts: Discover and Nurture Your Child Intelligences [Acht grote intelligenties: Ontdek en koester de intelligenties van uw kind]: “Toen ik les gaf aan tweedeklassers, was het pijnlijk voor mij om te beseffen dat sommige kinderen zichzelf al classificeerden als ‘slim’ of ‘niet slim’. Hun ouders waren ook aan het classificeren en dat is waarschijnlijk waar hun kinderen het hebben opgepikt. Ik had graag de taal van intelligenties gehad.... Dit zou een heel ander kijk hebben gegeven op relaties, academici, ons jaar en hun toekomst” (2016, pp. 16-17).

Zoals Dr. Koch naar voren brengt, is een van de tragedies van het etiket ‘dom’ dat mensen het etiket kunnen geloven en zichzelf op belangrijke manieren tekort doen. Zelfs als volwassenen blijven velen zich minderwaardig voelen omdat ze op school de boodschap kregen dat ze niet aan academische maatstaven voldoen – ondanks het feit dat deze boodschap gebaseerd was op een systeem dat geneigd is degenen te belonen die het goed doen volgens een beperkt aantal criteria, voornamelijk taal- en rekenvaardigheden.

Hoewel deze bekwaamheden belangrijk zijn, zijn deze slechts twee van de acht gebieden van intelligentie waarvan Dr. Koch en vele anderen geloven dat alle mensen ze hebben. Het ontdekken en ontwikkelen van de andere zes kan mensen helpen om voor zichzelf te ontdekken dat ze niet dom zijn, zelfs als ze het in bepaalde vakken niet goed hebben gedaan.

 

ACHT SOORTEN SLIMHEID OF INTELLIGENTIE

Dr. Howard Gardner, een onderwijsprofessor aan de Harvard universiteit, heeft de theorie van meervoudige intelligenties ontwikkeld. In 1983 schreef hij het boek Multiple Intelligences [Meervoudige Intelligenties], waarin hij de verschillende intelligenties en hun betekenis beschrijft. Onderwijskundige dr. Thomas Armstrong heeft sindsdien de oorspronkelijke labels vereenvoudigd om ze begrijpelijker te maken. Hier volgt elk label met een korte beschrijving:

 

Woord-Intelligentie: Dit is denken in woorden en ervan genieten ze te gebruiken om te lezen, schrijven, verhalen te vertellen, te overtuigen, vermaken of instrueren.

Logische-Intelligentie: Dit beschrijft mensen die het vermogen hebben om te redeneren, categoriseren en oorzaak-en-gevolgrelaties begrijpen. Ze hebben een natuurlijke aanleg voor wiskunde, wetenschap, statistiek, puzzels en het stellen van vragen.

Beeld-Intelligentie: Mensen die visueel denken en graag kunst maken, ontwerpen, knutselen, fotograferen en speelgoed bouwen, neigen naar deze intelligentie.

Muziek-Intelligentie: denken in ritmes en melodieën, met capaciteiten op het gebied van muziek, zingen, of een muzikaal oor hebben, beschrijft dit type slim.

Lichaams-Intelligentie: Dit is in staat zijn om lichaamsbewegingen onder controle te hebben bij fysieke activiteiten zoals sporten of dansen, maar ook naaien of timmeren.

Natuur-Intelligentie: Als u zich aangetrokken voelt om buiten te zijn en een sterke interesse hebt in dieren, planten, rotsen, sterren, kamperen, wandelen en andere facetten van de natuur, dan hebt u waarschijnlijk dit type intelligentie.

Mensen-Intelligentie: Zij die de stemmingen, bedoelingen en verlangens van anderen kunnen onderscheiden, ze begrijpen en erop kunnen reageren, zijn mensen-intelligent. Ze werken graag met anderen en leren ze graag kennen, en ze zijn vaak goede leiders.

Zelf-Intelligentie: Een persoon die graag nadenkt en van nature een goed zelfinzicht heeft, past in dit type intelligentie. Dit zijn meestal mensen die het prettig vinden om op zichzelf te zijn en ertoe neigen onafhankelijk, doelgericht en gedisciplineerd te zijn.

 

Door ons begrip van wat het betekent om slim te zijn te verbreden, wordt het gemakkelijker om te begrijpen dat het er niet om gaat of we ‘slim’ of ‘dom’ zijn – de juiste vraag die we ons moeten stellen is: ‘In welke opzicht ben ik slim?’ Als we dan eenmaal begrijpen op welke manieren we slim zijn, kunnen we die vaardigheden gebruiken om succes te boeken.

 

UW ‘INTELLIGENTIES’ ONTWIKKELEN

Als u om u heen kijkt, ziet u dat de wereld gevuld is met succesvolle mensen die uitblinken in verschillende vaardigheden die niet beloond worden in een traditionele klassikale omgeving. Sommige belangrijke deelnemers aan de samenleving, zoals Thomas Edison en Albert Einstein, hadden moeite met bepaalde leergebieden op school, maar bloeiden zichtbaar op toen ze andere aspecten van hun intellect volledig konden ontwikkelen.

Gardners onderzoek stelde vast dat iedereen geboren wordt met het potentieel om al deze acht intelligenties te ontwikkelen, en dat elk van deze intelligenties zich zal ontwikkelen als gevolg van kansen om die specifieke vorm van intelligentie te gebruiken. Dus, hoe kunt u uw ‘slimheden’ vinden en mogelijkheden herkennen om ze verder te ontwikkelen? Deze stap is van onschatbare waarde als u nog als leerling op school zit, maar het is nooit te laat om uw talenten te ontdekken en uw leven te verrijken.

Ten eerste, stel vast wat u van nature leuk vindt om te doen. Leest u graag? Zo ja, dan bent u waarschijnlijk ‘woord-intelligent’. Maar u bent misschien ook ‘logisch-intelligent’ als u vooral graag detectiveromans of mysterieverhalen leest. Rijdt u graag op een skateboard of skiet u graag? Zelfs als u niet in de voorhoede van een basketbalteam speelt, kan dit erop wijzen dat u ‘lichaams-intelligent’ bent en dat u zich kunt ontwikkelen om succes te hebben met die aanleg.

Zoek vervolgens naar mogelijkheden om de vaardigheden die u al hebt verder te verbeteren, terwijl u zichzelf inzet om activiteiten te proberen welke die vaardigheden ontwikkelen die minder natuurlijk voor u zijn. Als u bijvoorbeeld weinig kwaliteiten hebt op het gebied van muziek, gebruik dan uw andere ‘slimheden’ om uzelf bloot te stellen aan manieren om die intelligentie te doen groeien, misschien door muziekgeschiedenis te studeren of zelfs een instrument te leren bespelen. Als u dat doet, ontwikkelt u niet alleen nieuwe vaardigheden, maar krijgt u ook meer zelfvertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan, zonder dat u bang hoeft te zijn dat u ‘dom’ bent en niet kunt groeien.

We hebben allemaal door God gegeven talenten en vaardigheden die we moeten ontwikkelen als we de kans krijgen, zoals Jezus Christus uitlegde in de gelijkenis van de talenten (Mattheüs 25:14-30). Zelfs als u nog niet weet welke slimheden u hebt, kunt u er zeker van zijn dat ze er zijn, wachtend om ontdekt te worden. Als u ze vindt en ermee aan de slag gaat om ze te ontwikkelen, zult u zelf de waarheid gaan ervaren dat u niet dom bent.